Kommodorin puheenvuoro

Antti Tamminen, kommodori

Kiitos luottamuksesta, nyt viidennen kerran. Paulan jäljiltä on kerho ja talous hyvässä kunnossa. Kiitokset Paulalle ja koko hallitukselle. Tästä on hyvä jatkaa. HVK:n kotisataman ympärillä tapahtuu. Pysäköinti meni alueella maksulliseksi. Rajasaaren uusi siltatyömaa ja paineviemärin veto Lauttasaaresta Merikannontielle tulevat haittaamaan kulkua kerholle kuluvana vuonna. Hyvää asiassa on, että saamme kuitenkin oman viemärin liitettyä kaupungin verkkoon ja loka-auto jää siten pois.

Kaikki samat aiheet, joita olin laittamassa alulle jo aikaisemmilla pj kausillani, ovat edelleen ajankohtaisia, sillä kaupungin organisaatiouudistus hidasti, suorastaan pysäytti, nämä asiat. Nyt palataan taas mm.  kaava- ja maisemointiaiheisiin, lisänä isompien veneakkujen latausvalmiuden suunnittelu.

Uusia jäseniä on tulossa veneineen ja laituripaikkoja on rajoitetusti. Erityisesti suuremmille veneille – siinä on haastetta kerrakseen. Talvipaikoistakin on kysyntää. Veneily yleisestikin tulee muutumaan ja Hästön retkisataman merkitys tulee kasvamaan, sillä lyhyet etäisyydet on valttia kun ajatellaan esimerkiksi polttoainekustannuksia.

Emeritusprofessori Osmo A. Wiion laki tulevaisuuden ennustamisesta, “lähitulevaisuus yliarvioidaan ja kaukainen tulevaisuus aliarvioidaan”, näyttää toteutuvan tekniikan kehityksessä hyvin. Ostin ensimmäisen hybridiautoni 2006 ja ensimmäisen ladattavan hybridin 2012 ja katson, että tulevaisuudessa sähkömoottorit vievät kulkuvälineitä. Vuonna 2014 sain patentin vesikulkuneuvojen sähkömoottorivetolaitteelle.

Energian varastointi on vielä ongelmana. Akut kehittyvät, mutta näen vedyn, uusiutuvalla energiella tehdyn, tulevaisuuden energiavarastona. Munkkivuoren yhteiskoulun kemiankerhossa valmistimme aikanaan 1963 vetyä elekrolyysillä. Nestemäisellä polttoaineella kuljetaan kuitenkin vielä pitkään ja toki niistäkin saa valmistettua vetyä.

Yhdistyksissä sattuu ja tapahtuu, harvemmin vakavampia. Jäseniä tulee uusia ja jäseniä eroaa, valitettavasti saatamme joutua myös erottamaan jäseniä. Kerholla on kerhosäännöt ja yhdistyslaki joita tulee  noudattaa. Tämän lisäksi veneilyyn liittyy eettisesti korrekti toiminta kuten toisten auttaminen ja kunnioittaminen, puhumattakaan hyvästä käytöksestä toisia kohtaan, erityisesti kun toimitaan kerhon nimissä ja viirin/lipun alla.

Säiden puolesta mennään aika lämpimillä. Kävin Hästössä poikkeamassa tammikuun viimeisenä päivänä veneellä. Eipä ole tullut veneiltyä tähän aikaan vuodesta ennen. Taitavat lämpimät talvet yleistyä ja niinhän on kyllä ennustettukin. Tulevaisuudessa voisi ajatella jopa veneilykauden pidentämistä.

Veneilyvuosi alkaa muuten venenäyttelystä.

Taloushallinnolta terveisiä: laituripaikkojen maksupäivä on 28.2.2020.

Terveisin
Antti Tamminen
kommodori