Seitsemän Meren Kilpailun palkintojen jako

Humallahden venekerhon  Seitsemän meren kilpailun ensimmäiset palkinnot kauden 2018 veneilyistä jaettiin yhdistyksen kevätkokouksen yhteydessä 9.4.2019. Palkinnon sponsoroi Janne Ignatius, joka kerhon hallituksessa ollessaan lahjoitti saamansa hallituspalkkiot kerhon käyttöön ja sitä kautta syntyi tämä palkinto.

Palkinnon tarkoitus on edistää myönteistä veneilyhenkeä ja matkaveneilykulttuuria kerhon piirissä. Palkinnon osittaisena innoittajana voi pitää Veneilyliiton ja sittemmin SPV:n Volvo Penta -veneretkeilykilpailua, jonka HVK seurana on aikanaan voittanut lukuisia kertoja.

Palkinnolla palkitaan normaalisti vuosittain ne HVK:n jäsenet (tai se jäsen), joille on kauden aikana kipparoidessaan kertynyt eniten meripeninkulmia (matkaa) huviveneilyssään.

 

Kunniamaininnan sai Juha Aaltonen veneenhakumatkastaan Repoluodosta kesäkuun alussa kovan myrskyn aikana. Juha kertoili värikkäästi tapahtumia venematkan aikana. Sai mm. merivartioston nostamaan ankkurin, kun Juha Rauman pohjoispuolella kovan tuulen takia ei sitä yksin saanut nostettua. VHF on ihan hyvä laite. Muistoksi merivartioston miehiltä, Juha sai avainlenkin, jossa on teksti ”The Finnish Coast Guard”. Loppujen lopuksi vene tuli kotisatamaan lähes yhtäjaksoisen 48 tunnin ajon jälkeen. Tapasin Juhan saapumisen jälkeen satamassa ja Juhan ensikommentti oli ”ei koskaan enää”. Mutta niin vaan Juha pyöri koko kesän veneellään etelärannikkoa itään ja länteen, kun Juha omien sanojensa mukaan tykkää nukkua veneessä.

Toisen palkinnon sai Glenn Bridger, jolle kertyi maileja 922. Seuraavassa lyhyt kuvaus Glennin veneen historiasta ja vuoden 2018 veleilystä.

Skum is her original name. She was built by Josef Jansson motorbåtsvarv (Fittja, Stockholm) 1927 for a Danish Wholesaler Majes Meyer and registered to Kongelig Dansk Yachtklub.

During the 2nd World War she was moved to Limhamn, Malmö Yacht Klubb and taken over by a relative of Majes Meyer, Axel Madsen. 1955 Axel Madsen registered with Lommabuktens seglarklubb where she remained for almost 60 years. 1967 Skums open helm was renovated to be enclosed by modern windows and a roof. This renovation served 50 years.

We purchased Skum 2013 and moved her to HVK from Lommabuktens seglarklubb.

Our 2018 summer vacation was 4.5 weeks cruising the Finnish west coast, Ahvenanmaa and Stockholm archipelago as follows;
HVK – Elisaari – Hanko – Kasnäs – Brännskär- Hyppeis Värdshus – Lappo – Sottunga – Mariehamn East – Käringsunds gästhamn – Grisslehamn (sweden) – Lidö (via väddö kanal) – Furusund – Bockviken/Bockholmskobb – Vaxholm – Västra Torsviken/Gällnö – Sandhamn – Kyrkviken/Möja – Arholma – Mariehamn West – Rödhamn – Gränskär/Sottunga – Kumlinge – Iniö – Ruissalon Telakka – Själskär/Parainen – Hanko – HVK
(these were a combination of natural and serviced harbours).
During this 2018/2019 off season we have removed Skums wheelhouse roof and windows and replaced with a more period correct mahogany windscreen design. Work continues and a removable canvas roof will be made, hopefully ready for 2019 launch.
.
Our family loves exploring the amazing archipelagos in our old wooden boat. Very much hoping to have the opportunity to see more this summer.

 

Ensimmäisen palkinnon sai Wellamo miehistöinään Liisa Savunen ja Markku Riekkinen. Maileja saatiin kasaan 1067. Heidän tarkoituksenaan oli kiertää Ruotsin eteläkärki ja tulla takaisin Göta kanavan kautta. Kova pohjoismyrsky romutti aikataulun. Odoteltuaan myrskyn laantumista Maarianhaminassa viisi päivää, realiteetti iski ja suunnitelmat muuttuivat. Keula suunnattiin ensin Tammisaaren kautta Helsinkiin ja sieltä matka jatkui edelleen Viron länsirannikkoa etelään kohteena Pärnu.