Veneilyä länsinaapurissa

Vuodesta 1998 alkaen olen veneillyt perheeni kanssa pääosin Suomenlahdella, Saaristomerellä Turun Saaristossa, Ahvenanmaalla ja Tukholman saaristossa. Nyt reittimme pääkohteena oli Tukholman Saaristo, josta nyt muutamia kokemuksia jaettavaksi ja kenties rohkaisuksi muillekin laajentaa matkaveneilyn kohteita.

Reittifaktat

Maarianhamina – Finnhamn – Saltsjöbaden – Gustavsberg – Sandhamn – Möjä / Långvik – Maarianhamina, yhteensä 194 mailia, jotka taitettiin 15–55 mailin etapeissa 10 päivän aikana.

Möjä / Länqvik – Maarianhamina

Paluu Maarianhaminaan oli Ruotsin matkamme päätösetappi, josta muodostui kenties veneilyn näkökulmasta muistorikkain ja jännittävin. Toista päivää saaristoa ympäröi vankka sumu, mutta kun suunta oli jo Suomea kohti, päätimme lähteä muutamien muiden lomassa hyvin suunnitellulle (53 mailin) matkalle kohti Maarianhaminaa.

Möjä kuuluu jo Tukholman saariston ”ulkosaariin” ja väylät ovat leveät ja selkeät. Tällä kertaa 3 tunnin ajomatkan aikana näimme vain yhden punaisen viitan ja noin 20 venettä ja tutkassa lisäksi noin 20 muuta, jotka eivät tulleet reitillemme 150 metriä lähempää ja näköyhteyttä niihin ei siis ollut.

Matkamme oli hyvin suunniteltu, ja saapuessamme ruotsin laivojen reitille ensin kuulimme sumutorven ja  hieman myöhemmin näimme Viking Line lähestyvän Tjärvenistä kohti saaristoväylää. Samalla iloksemme myös sää alkoi seljetä ja Tjärven – Maarianhamina -reitti Ruotsin rannikolta Suomeen sujuikin varsin tyynessä ja kauniissa säässä.

 

Opit nautinnollisen veneilyn toteuttamisesta

Viimeisen etapin veneilystä sumussa voisi kiteyttää mm. seuraavia asioita:
1. Selvitä sääennuste
2. Tee veneen tekniset tarkistukset
3. Laadi ja toteuta reittisuunnitelmaasi, mukaan lukien ”hätäsatamat”, mikäli olosuhteet heikkenevät
4. Varmista että miehistö kokee olonsa turvalliseksi myös kaikissa keliolosuhteissa
5. Kerro ja kertaa miehistölle mitä, miten ja millaista on kulkea sumussa
6. Jaa myös tehostetun tähystämisen vastuut
7. Hyödynnä ja käytä tukenasi elektronisia karttoja, käytä tutkaa, sovita nopeutesi olosuhteisiin sopivaksi ja hyödynnä autopilottia (jos sellainen on) käyttääksesi aikaa esim. näkö- ja kuulohavainnointiin.

Veneilyn maileja oli 23.7 mennessä kertynyt 489. Edellä kuvatut periaatteet eivät liene täydellisiä, mutta olen kokenut ne ainakin itselleni toimivaksi.

Lisää kokemusten jakoa ja oppeja keväällä 2025 venepäällikkökurssin merkeissä.

Teksti ja kuvat: Jori Kosonen