Joukko HVK-laisia on hikoillut Hästössä laiturien kimpussa. Käytössä oli paitsi mies- ja naisvoimaa, myös hyvä piällysmies, modernisoitu vinssi, rälläkkä ja solmunteko-osaamista. Työt aloitettiin 27. heinäkuuta ja valmista tuli 4. elokuuta. Rauli Harju puki talkoot sanoiksi.
”Seppäsen Hannun kanssa ruvettiin purkamaan vanhaa jollalaituria, Tervala Tero oli piällysmies, kun hänen jalkapöytänsä yli oli ajanut trukki viime talvena. Purku oli aika vaativaa kahdelle miehelle, mutta onneksi meillä oli akkukäyttöinen rälläkkä ja Hannun hyvät solmut käytössä – ja siitä se työ lähti etenemään vaihe vaiheelta.
Hannun veneellä vedettiin isot puhelinpylväät ja pienin kansiosa ”apinakalliolle”, jossa alkoikin työn vaativin osuus. Piti miettiä, miten saadaan pylväät nostettua ylös kivien päälle, se onnistui modernisoidun vinssin avulla ja tietenkin Hannun solmutaidoilla, samalla asensimme malliksi pienen kannen. Pylväiden vaateriin asennuksessa oli mukana myös minun vaimoni Hanna ja Hannun vaimo Eija sekä tietenkin piällysmies Tero.
Amos Soivio tuli kuvioihin mukaan Teron lähdettyä kotiin, ja niin saatiin pylväät kiinnitettyä paikalleen. Tähän kaikkeen meni aikaa pari pitkää päivää. Tämän jälkeen Hannu ja Eija joutuivat lähtemään kohti kotia ja heidän tilalleen tulivat Ako ja Tuija Saarinen sekä Antti Pentikäinen. Heidän kanssaan purimme vanhat jollalaiturin kannet ja kannoimme laudat laiturityömaalle, jossa jatkoimme kannen tekoa.
Saareen tuli myös Hannu Rokka ja saari-isäntä Pertti Norjos. Tämä tehoryhmä vauhditti uuden laiturin tekoa. Hannu puki kevyen kuivapuvun päälleen ja siirteli meressä kiviä pois veneiden keulojen tieltä ja teki tarvittavat poraukset sieltä käsin.
Melkein kaikki tykötarpeet löytyivät saaren kätköistä. Puuttumaan jäi muutama kannen lauta ja kaidelaudat, jotka toimitetaan saareen myöhemmin. Ruuvejakin jouduimme tilaamaan lisää mantereen puolelta. Saareen ne toi Nelson Ek, iso kiitos hänelle.
Iso kiitos kaikille osallistujille!”
Teksti: Rauli Harju
Kuvat: Tero Tervala ja Rauli Harju
Video: Tero Tervala

